pondělí 24. března 2008

Marilyn Monroe - jak ji neznáme II.


Marylin už tu také jednou byla . Fotografie (i z dřívějšího příspěvku) jsou z třídenního "sezení" v režii Berta Sterna pouhých šest týdnů před smrtí M.M. - bylo to vůbec naposledy, co M.M. pózovala před objektivem.
Bert Stein, dítě doby šedesátých let (sex, drogy, rock´n´roll) a inspirace pro hlavního hrdinu Antonioniho Zvětšeniny, přijel v roce 1962 do Los Angeles v růžovém kabrioletu s kufrem naládovaným šampaňským pro Marylin s úmyslem ji opít, svléknout, vyspat se s ní a příležitostně udělat pár fotek. První dvě věci šly relativně hladce, na tu další nakonec nedošlo...
Bert vzpomíná: "M. tam ležela v posteli, v které jsem ji fotografoval, opilá, vyčerpaná a chtěla to. Proč jsem to neudělal? Sám jsem si tu otázku kolikrát položil - a také jsem si na ni různě odpověděl: kvůli mojí ženě...z prozíravosti...byla v tom zbabělost...nebo osud...pravděpodobně Dexedrin. Nejpravděpodobnější je to, že mi na ní už moc záleželo. Po M. jsem toužil tak, že to hraničilo se zbožštěním. Milovat se s ní by bylo až příliš...a zároveň nikdy ne tolik, kolik by si zasloužila."
V každém případě ta poslední věc se vydařila vrchovatě. Kompletní materiál představuje zhruba dva a půl tisíce snímků. M. v klasických pózách sexbomby, ale s nádechem zoufalství, se všemi nedokonalostmi včetně čerstvé jizvy po operaci žlučníku...na některých fotografiích se jí daří držet "fasádu", na jiných je to už nad její síly. M.M. krásná, ale trochu jinak, než člověk očekává.
Já jsem samozřejmě znala příběh i filmy M.M., ale série The Last Sitting, alespoň v mých očích, dodala nový rozměr té pohádce se smutným koncem, která se stala ještě před mým narozením.

Žádné komentáře: